Slovenija se ponaša z bogato kulturno dediščino, ki pa ni le dokaz edinstvenega narodnega značaja, temveč navdihuje tudi z bogato sporočilnostjo. S pomočjo modne oblikovalke Tadeje Pance in njene znamke Desetno motivi slovenske kulture najdejo mesto tudi v sodobnem interjerju.
»Že v srednji oblikovni šoli sta me izredno zanimali tako kostumografija, kot tudi zgodovina oblačenja. Tekom študija so ta zanimanja nekoliko nadomestile druge teme, a vseeno sem se k tema dvema vedno znova vračala,« s pripovedovanjem začne Tadeja. Čeprav nikoli ni plesala v folklorni skupini, saj so jo bolj mamile pevske kot plesne vode, pa si je z zanimanjem ogledovala nadvse zanimive nastope ljudskih plesov in folklorno tradicijo.
V času študija modnega oblikovanja se je s slovensko oblačilno dediščino srečala zgolj površinsko oziroma predvsem na lastno pobudo, po koncu študija pa je po zaslugi nenavadne ideje le prišla v tesen stik s slovensko oblačilno dediščino.
»Glavna točka, ki me je pripeljala naprej na to pot je verjetno moja „divja“ ideja, da se poročim v tako imenovani črni noši. Motivov za to odločitev je kar nekaj in so različni, a gre za odločitev, ki me je pripeljala veliko dlje. Ker sem želela stvar izpeljati konkretno, ne površinsko, se vanjo poglobiti in jo celostno izvesti, se je začela pot, ki se do danes še ni končala.«
Sledilo je povabilo za oblikovanje kostumografije za potrebe folklorne skupine, Tadejino udejstvovanje in izobraževanje v smeri dediščine in folklore pa se je na ta način le še razvijalo in nadaljevalo.
Kot oblikovalka se postopka oblikovanja izdelka loteva premišljeno, saj verjame, da mora sam izdelek v osnovi še vedno izpolnjevati svoj namen. Pri oblikovanju se vedno prepletajo najrazličnejše zahteve, ki pa si pogosto med seboj tudi nasprotujejo, sama pa je primorana poiskati pravo razmerje med idejo in zahtevami posamičnega izdelka, kupca.
»Tudi ko je ideja ali navdih spontan, je potrebno premisliti, zakaj, kako in čemu, sicer izdelek ne bo imel pravega namena ter ne bo našel svojega kupca ali zadovoljil naročnika. Enako je z izdelki, ki v sebi nosijo motive naše dediščine. Kakšen naj bo? Zakaj ravno tak? Kako se bo vključeval v sodoben način življenja,« pojasnjuje Tadeja.
Navdih so tudi loški kruhki
Idej za motive v tako bogati oblačilni in kulturni dediščini, kot je slovenska, ne zmanjka. »Težko bi se opredelila samo za določeno vrsto motivov. Trenutno se poglabljam in črpam navdih iz modelov za loške kruhke, motivov pečnih vezenin in motivov vezenin, ki so se pojavljale na zimskih kožuhih premožnih kmetov v 19. stoletju,« pove oblikovalka in nadaljuje: »Pri motivih za loške kruhke gre predvsem za lesene modele, na dno katerih so umetelno izrezljani stilizirani motivi cvetja, nekatere kratice ali kakšne manjše geometrijske oblike in linije, ki zapolnjujejo celoten vzorec. Pri pečnih vezeninah gre za belovezeno vezenino na peči – to je velika ruta, ki so si jo ženske na različne načine polagale na glavo – in so jo ravno tako sestavljali stilizirani motivi povzeti iz rastlinskega sveta. Podobno velja tudi za vezenine in aplikacije na omenjenih zimskih kožuhih, le da so bile te raznobarvne.«
Številne izmed motivov upodablja tudi na izdelkih za interjer, kot so predpasniki, prtiči, prti, prevleke za dekorativne blazine, lesenimi ročno poslikanimi ali graviranimi srčki ter prtički.
Ideja za oblikovanje kolekcije za dom se je porodila iz velike ljubezni do opremljanja interjerja, pa tudi zato, ker si Tadeja z velikim veseljem ogleda zanimiva in navdihujoča bivalna okolja. Predvsem pa je želela z izdelki za dom v bivalno okolje vnesti elemente naše dediščine, saj na ta način prebivalci z njo zaživijo in jo ohranjajo. Posamični motivi so v celoti povzeti po originalnih, številni pa so nastali kot Tadejina interpretacija tradicionalnih motivov, veliko je tudi takšnih, ki so izvedeni na sodoben način.
»Zdi se mi, da je ključno, da lahko uporabnik izbira med različnimi interpretacijami in izvedbami, saj jih tako lažje umešča v svoje bivalno okolje in način življenja. Veliko motivov ima tudi določene pomene, kar tudi ni nezanemarljivo, ko jih vključujemo v svoj dom. Pri izdelkih za dom sem tako najprej začela pri tekstilu, saj mi je ta najbližje, kasneje pa se pomaknila tudi na dekorativne izdelke predvsem iz lesa.
Dobrodošla osvežitev
Vsekakor je Desetno dobrodošla osvežitev v našem prostoru, saj nam nudi nov vpogled v slovensko dediščino, njeno bogastvo ter raznolikost. Kot ocenjuje tudi Tadeja, je lepota slovenske dediščine, širše gledano, vse premalo poznana in v nekateri meri preslabo predana naprej mlajšim generacijam.
»Mnogokrat prevladajo, danes že precej stereotipni motivi ali podobe, s katerimi ni seveda nič narobe, vendar pa so morda prevečkrat prav te razlog za odvrnitev od dediščine. Seveda je razlogov še kar nekaj, a na tem mestu se mi zdi pomembno poudariti, da dediščina ni nujno nekaj zastarelega in nekompatibilnega s sodobnostjo, nasprotno jo lahko na prav poseben način obogati. In odličnih primerov, kot opazujem na različnih področjih, je vsako leto več,« zaključi oblikovalka, ki ima pri tem v mislih predvsem motive, ki so se na našem območju oblikovali skozi stoletja ter ves ta čas živeli skupaj s prebivalstvom, ne glede na to kakšen je njihov globlji izvor.
»Priznam, da je zelo dober občutek, če uspem navdušit nekoga, ki mu sicer tak stil ali motivi niso blizu. Še bolj pomembno pa se mi zdi, da spoznavamo, kaj vse imamo in kakšno stvar spet odkrijemo “na novo”.«
Več: Desetno