»Sem Nino, štromar. No, lepše rečeno električar, ampak po zasavsko bi rekli kar štromar,« sebe za začetek predstavi Nino Razpotnik, obrtniški multipraktik, ki se je na zadnjem sejmu Ambient predstavil s klubsko mizico, oblikovano iz karbona. Trenutno je zaposlen kot razvojnik v letalski industriji, a ker mu idej ne manjka, jih v prostem času rad spreminja v realnost. Ena izmed teh je tudi Carbon allure, znamka, ki združuje pohištvene elemente, oblikovane iz karbona.

Ogljikova vlakna so močan, a lahek material, sestavljen iz organskih polimerov, torej iz skupka dolgih nizov molekul. Po mehanskih lastnostih močno presegajo mehanske lastnosti kovin in so mnogokrat predstavljena kot kompozit prihodnosti, prav zaradi uporabnosti po zaslugi nizke teže in odličnih mehanskih lastnosti. Postopek pridobivanja vlaken je vse prej kot poceni, zato je njihova uporaba pogosto omejena in primerna le za tiste bolj drzne. Eden takih je Nino Razpotnik, ki je že skorajda vse življenje vpet v obrtništvo. Svoj čas je tako polagal ploščice, rokoval z lesom, sestavljal CNC-stroje in obračal električne kable, danes pa svoje znanje s pridom izkorišča v letalski industriji. 

»Včasih se pohecam, da tako kot ženske kupujejo čevlje, jaz kupujem stroje. Včasih ga kupim, pa šele potem ugotovim, da sploh nimam več prostora, kamor bi ga dal. Še dobro, da prijatelji ponudijo kakšno garažo. Dostikrat pa kar sam naredim stroj, ki ga potrebujem,« se na račun svoje ljubezni do ustvarjanja pošali Nino in doda: »Lepota ustvarjanja je v tem, da najdeš tisto, kar te res veseli. Mislim, da sem to vedno znal najti.«

Znanje, ki ga je pridobil med opravljanjem obrtniških del, mu je prišlo prav tudi pri obdelavi karbona. Kot pove, so mu prav obrtniška dela iz prakse pokazala, kateri materiali sploh obstajajo, kako se obnašajo in kako se jih oblikuje. Poleg ročnih spretnosti pa obrtniška kilometrina pripomore tudi k temu, da hitreje najdeš rešitev, kako nekaj smiselno sestaviti.

 »Pri oblikovanju karbona v pohištvene kose sem združil vsa ta znanja. Najprej sploh razumevanje materialov, njihove prednosti in slabosti. Nato ročno risanje skice, nadalje računalniški 3D-model in računalniško oblikovanje, za tem mizarska in kompozitna znanja, nato brušenje, lakiranje, poliranje … Pred vsem tem pa vpogled, kako nekaj sestaviti iz materiala, ki ni klasična izbira, kadar razmišljamo o pohištvu. Bolj ali manj sem samouk. Morda to ni najhitrejša, morda niti ne najboljša pot, zagotovo pa ti tak pristop da vpogled v čisto vsako podrobnost in vsak korak razvoja nekega izdelka,« pojasni Nino.

Zgodba Carbon allure se je začela pisati s klubsko mizico. Prijatelj ga je namreč prosil, ali bi mu lahko naredil kos za novo stanovanje. Ker Nino v sodobno opremljenem domovanju ni videl prostora za klasične pohištvene kose, se je zanesel na karbon. Ker je zaposlen v letalski industriji, mu je rokovanje z njim zelo blizu. Za začetek je želel ustvariti dvižno klubsko mizico, a ga je pogovor z Juretom Knezom, soustanoviteljem Dewesofta in lastnikom podjetniškega pospeševalnika Katapult, dodobra prizemljil:

»Jure je poslušal, razmišljal, ostajal tiho, kaj vprašal in ponudil nekaj kontaktov … No, sem si moral kar priznati, da mi je po ovinkih dal vedeti, da fant, iz tele moke ne bo kruha. Podobno se je odzval eden od njihovih ključnih mentorjev. Takrat sem vedel, da ne gre tako preprosto, da samo dobiš neko idejo, ki jo bodo vsi kupovali za milijone. Moral sem se vzeti v roke. Sestanki. Svetovanja. Seminarji. Učenje. Renderji. Še kar nič uspehov. Potem ena miza, vrtljiva. Ni šlo, preveč povprečna. Vedeli smo, da mora biti nekaj drugačnega, nekaj posebnega … Še mnogo ur razmišljanj, poizkušanj, testov … No, na koncu je pa le nekaj uspelo.«

In prav Jureta, ki ga je sicer ob prvem sestanku vljudno zavrnil, mu je uspelo prepričati v nakup prve mize. Tako je izdelal klubsko mizico v obliki logotipa podjetja. Nino je vedel, da je nekaj posebnega, ni bil pa prepričan, kako se bo odzval naročnik. Možnost je bila, da bo mizica izzvala jezo, češ kaj uporablja logotip podjetja brez dovoljenja. »Če bi me odgnali, tako personalizirane mize ne bi mogel ponuditi nikomur drugemu, torej bi bile ure dela in truda vržene v koš. S tako nervozo je stopil do njih, in ko je Jure to mizico že na hodniku zagledal, je takoj rekel: »Tole pa kar kupim.« “Prodano,”« se spominja Nino, ki je v tem videl prvo večjo potrditev, da je na pravi poti. Na poti oblikovanja personaliziranega luksuznega pohištva iz karbona. Njegovi kosi so od tedaj našli že vrsto novih lastnikov tudi onkraj slovenskih meja, v Franciji, Ameriki in celo na Kitajskem. Karbonsko mizo so razstavili tudi v showroomu podjetniškega okolja Katapult med izbrane inovativne slovenske izdelke.

Karbon po zaslugi nizke teže in odličnih mehanskih lastnosti številni uvrščajo med materiale prihodnosti z največ potenciala. A ker gre za dokaj drag material, z njim znajo rokovati le redki. Prav Nino je tako eden redkih, tudi v globalnem smislu, ki se je lotil izdelave domačega pohištva iz ogljikovih vlaken. Kot pove, je ljudi, ki se ne zavedajo dodane vrednosti karbona in materiala kot takega ne poznajo, težko prepričati k nakupu, tisti, ki pa se tega zavedajo, znajo njegovo delo tudi primerno ovrednotiti:

»To pohištvo iz karbona bodo znali ceniti in vzljubiti tisti, ki poznajo material, ki so ljubitelji letalstva, navtike in drugih podobnih panog ter želijo del tega duha prenesti tudi v domače okolje. Ti ljudje ne sprašujejo veliko po materialu, ampak se samo pogovarjamo o obliki in morebitni personalizaciji pohištvenega kosa. To želimo imeti doma prav zato, ker je iz karbona.«

Pohištveni kosi iz karbona imajo tudi nekaj specifik. Ena izmed njih je visok sijaj, zaradi katerega delujejo še bolj prestižno. Nekaj posebnega. A zaradi visokega sijaja so toliko bolj občutljivi na prstne odtise in praske. »Težko je imeti oboje – izjemno trpežnost in visoki sijaj. Zato so ti izdelki iz karbona bolj prestižni kosi, ki krasijo stanovanja tistih, ki si želijo nekaj nevsakdanjega,« obrazloži Nino, a v istem glasu doda, da se včasih enostavno splača biti malo bolj previden in pozoren: »Ko dobite obiske, mora biti to kos pohištva, ki ga ni mogoče spregledati. Pade v oči. Naredi tisti vau efekt.«

S klubsko mizico se zgodba Carbon allure še zdaleč ne konča. Kot pove Nino, bi v prihodnosti rad ponudbo še razširil, prav tako bi rad izdelal še več personaliziranih produktov. Povezovati se je začel tudi z mojstri obdelave drugih, za pohištvo prav tako nevsakdanjih materialov, z namenom novih inovativnih kombinacij. Nekoč bi tako rad ustanovil lastno podjetje, ki bi ustvarilo zadostno dodano vrednost, da bi svoje zaposlene lahko primerno ovrednotilo in nagradilo. Izdelovati torej še naprej želi kose, ki jih boste v klasičnih trgovinah zaman iskali.

»Predstavljajte si, da stopite v stanovanje navtičnega navdušenca, ki vam postreže v kozarcih, ki so delno iz karbona, sedite na stolu iz karbona, v kotu zagledate čudovit kos pohištva, ki ga še v življenju niste videli …« nam predstavi podobo potencialnega kupca, katerega stanovanje bi prav zagotovo lepo zaokrožil kak kos iz karbona, in doda: »Ti kosi pohištva niso za vsakogar. So pa zagotovo za tiste, ki želijo nekaj neklasičnega, ki cenijo edinstvenost in personaliziranost. Za tiste, ki že s pohištvom pokažejo, kaj jim je v srcu, kaj v duši.«