Ljubezen je osrednja tema tega prostora. Ljubezen do umetnosti. Ljubezen do intimne vezi med galeristom, umetnikom in obiskovalcem. Ljubezen do lepega ambienta. Ljubezen do samega sebe. Projekt, poimenovan LE <3 (Le ljubezen), je izpeljanka iz naslova novega prostora RAVNIKAR na Levstikovi 3, ki združuje galerijo Ravnikar Gallery Space in bivalno rezidenco priznane slovenske galeristke Piere Ravnikar.
V virtualnem svetu smo popolnoma zabrisali mejo med javnim in zasebnim. Ne le, da preko družbenih omrežij (v želji po ‘všečkih’) delimo fotografije svojih domov, z delom od doma smo preko videokonferenc v svoje intimne ambiente povabili tudi naše sodelavce in stranke. Držati mejo med intimnim prostorom (prostorom, ki je hkrati prostor preostalih družinskih članov, v katerega vnašamo nam ljube barve in predmete; prostorom, kjer je doma nered, ki priča o pristnem življenju) in delovnim prostorom (urejenim, prezentabilnim, ‘instagramabilnim’, če želite) je težko – sploh v majhnih domovih. Oblikujemo prostorsko in programsko neodvisne prostore (jedilnico – pisarno; kuhinjo – konferenčno sobo) ali posežemo po strožji ločnici med obema?
Podobno zagato – a še dosti bolj radikalno – je pred kratkim reševala znana slovenska galeristka Piera Ravnikar, ki se je odločila polovico svojega novega doma posvetiti svoji galeriji, Ravnikar Gallery Space. Po pomoč pri oblikovanju prostora se je zatekla k arhitektki Maji Stamenković, ki s svojim avtorskim pristopom k interierju vedno ponudi tako funkcionalen kot oblikoven odgovor na zahteve naročnika.
“S tem, ko prostor združuje javno in zasebno vsebino, predstavlja svojevrstni arhitekturni izziv: kako ustvariti likovno celoto? Kako ustvariti toplino doma kljub belini steni in izčiščenosti prostora? Kako kljub javni vsebini ohraniti zasebnost? Kako zasnovati stanovanje v galeriji ali galerijo v stanovanju?” Izzivi, s katerimi se je soočila arhitektka, so bili obsežni. Njeno vodilo pri snovanju projekta je bilo iskanje zahtevnih arhitekturnih ravnovesij in sledenje željam naročnice z jasno vizijo glede prostora in predvsem ljubeznijo do svojega dela.
Tloris pred in po prenovi
“Gre za prostor, ki združuje bivanje, umetnost in ljubezen,” to preprosto opiše arhitektka Stamenković, ki nas je že popeljala po svoji prenovi stanovanja s pogledom na Ljubljanico. Njen modus operandi, tudi tukaj, je bil očiščenje stare školjke vseh nepotrebnih elementov. “Asketizem v poplavi informacij je bilo glavno vodilo pri snovanju prostora.” Od starega stanovanja je poleg nosilnih sten, ostalo še nekaj predelnih, parket v spalnici, notranja vrata in dva lestenca.
Sprememba v tlorisu je bila radikalna. Ob vhodu, kjer so se nekdaj nizali hodnik, kuhinja, shramba in dnevne sanitarije, so padle vse predelne stene. V ta nov, velik vhodni prostor, je arhitektka umestila anonimno belo kuhinjo (ki zaradi odsotnosti zgornjih omaric, nape in skrite pečice …) skorajda ostane neopazna. Na sredo prostora pa je postavila velik, razgiban kuhinjski otok, ki lahko služi kot konferenčna miza, sprejemni pult, prostor za pogostitve ali pa obedovalnica. Otok je arhitektka oblikovala znotraj svoje serije Building Blocks, zanjo pa prejela tudi priznano mednarodno oblikovalsko nagrado Big See Product Design Award, ki jo podeljuje Zavod BIG.
“Sestavni deli Building Blocks inštalacije na abstrakten način simbolizirajo osnovne gradnike sten, ki so nekoč stale na tem mestu in so se z rušitvijo razletele. Če je bila funkcija sten, da prostor razmejujejo, ga Building Blocks povezuje,” o tem markantnem kosu, oblečenim v marmor, kovino, mediapan in ogledala, pove avtorica. Otok osvetljuje že omenjeni lestenec, ki ga je v stanovanju pustil njegov prejšnji lastnik, dopolnjujeta pa ga še dva lesena stola Mosquito oblikovalca Nika Kralja.
Iz tega prostora-dvoživke se nato lahko podamo v zasebni del s spalnico in kopalnico, ali pa zavijemo v galerijo s pisarno in delovnim/arhivskim prostorom. Slednji, galerijski prostori, so zasnovani izčiščeno, v pričakovanju, da jih s svojimi intervencijami zapolnijo sodobni slovenski in mednarodni umetniki.
Drugi, zasebni pol – čeprav vseeno minimalistično opremljen – pa je mehkejši. Arhitektka ga je prav tako opremila s svojimi avtorskimi kosi, na primer s polico in obešalniki iz medenine v kopalnici, s posteljo in nočnima omaricama Love Letters v spalnici … in tako dopolnila celostno likovno podobo stanovanja. Kosi iz serije Love Letters “nas v času digitalne komunikacije opominjajo na pomen pisanja ljubezenskih pisem: nagovarjajo v prvi vrsti posameznika, da napiše ljubezensko pismo – samemu sebi,” pojasni.
In tako se naša zgodba vrne na začetek – k ljubezni. K ljubezni Piere Ravnikar do sodobne umetnosti: do nastavljanja ogledal današnjemu zeitgeistu. Tudi v arhitekturnem in bivanjskem smislu.
Stanovanje-galerijo lahko tudi obiščete – a le s predhodno najavo. Več informacij: Ravnikar Gallery Space.
Interier: Maja Stamenković, MA_ST_AR
Fotografije: Marijo Zupanov
Celostna grafična podoba galerije Ravnikar Gallery Space: Rok Mar