Društvo oblikovalcev Slovenije je že enajstič podelilo priznanja Oblikovalski presežki za dela, ki so jih prispevali slovenski oblikovalci v letošnjem letu.
Oblikovalska stroka – grafični, industrijski, unikatni, prostorski, multimedijski oblikovalci ter oblikovalci vizualnih komunikacij, notranje in zunanje opreme ter scenskih postavitev – pomembno sooblikujejo naše gospodarstvo in ga delajo konkurenčnega na globalnem trgu. Društvo slovenskih oblikovalcev vsako leto nagradi najuspešnejše med njimi in jim podeli skupaj sedem priznanj in eno častno članstvo, ki oblikovalcem dajo odlično popotnico za nadaljnje delo.
Strokovna žirija v sestavi Irena Gubanc, Mateja Panter, Nataša Vuga, Huberto Široka, Jurij Dobrila in Peter Jamšek je tako včeraj v Cankarjevem domu podelila nagrade avtorjem in avtorskim skupinam, ki so v letu 2018 ustvarili oblikovalske presežke in tako prispevali k razvoju in dvigu vizualne kulture okolja.
Oblikovalski presežki
Pet priznanj Oblikovalski presežek je šlo v roke raznolikim produktom, ki reinterpretirajo našo kulturno zgodovino in ki pogumno stopajo v prihodnost z izdelki, namenjenimi razširjeni rabi sodobnega potrošnika.
Teresa’s Choice: Nina Hercog, Mateja Martini
Grafična podoba za serijo živilskih izdelkov, ki so izdelani na “najbolj pravi način in iz najbolj pravih surovin” kot temeljni motiv blagovne znamke uporabi kar naročnico Terezo, ji doda nekajdesetkilogramsko, najbolj zdravo rdečo peso, ogromne liste rukole in le majhen cekarček, ki ga Tereza kdaj porabi za nujne nakupe nujnih dodatkov. To produkte izrazito diferencira od preostale ponudbe trgovskih polic, s čimer avtorici dokažeta, da so odstopanja nujna, dobrodošla in zaželena.
AirPod: Robert Klun in Tomaž Gorjup
Kapsula je namenjena potnikom na letališčih in v drugih javnih prostorih, uporabniku pa omogoča zasebnost, počitek ali zbrano delo v posebej prirejenem prostoru z lastno klimo in vsemi elektronskimi komponentami za delo in sprostitev. Izdelek na novo opredeli sodobno kulturo bivanja, rešuje hipni problem preobremenjenosti posameznika in obenem ustvarja celostno okolje, saj oblikuje prostor zunaj in znotraj.
Kolekcije nakita: Olga Košica, Rok Marinšek
Pestra uporaba materialov – od pleksi stekla, usnja, kovine in keramike do 3D tiska – je tista, ki najbolj definira tri raznolike kolekcije nakita blagovne znamke olgafacesrok, namenjene različnim namenom in okusom. Kolekcije, predstavljene tudi na pariškem tednu mode, so dvignile prah tako v domači kot tuji strokovni javnosti.
Jubilejna revija Glasilo SVS: Mateja Škofič
Zveza društev starodobnih vozil Slovenije (SVS) je v letu 2018 izdala jubilejno tematsko revijo, posvečeno baronu Antonu Codelliju, ki je pred sto dvajsetimi leti v Slovenijo pripeljal prvi avto. Uporabljena minimalistična barvna tipologija domiselno ločuje vsebinsko različnost člankov, starih časopisnih izrezkov in originalnih patentov barona Codellija, ter diskretno intervenira v pestro slikovno gradivo, ki ga s tem povezuje v skladno podobo revije.
Znak in podoba Cankar v stripu: Petra Černe Oven
Cankar v stripu je kampanja za spodbujanje branja del Ivana Cankarja in poskus, kako predrugačiti odnos Slovencev do velikega pisatelja. Prvotno zasnovana kot zbirka treh knjig (Hlapci – ko angeli omagajo, Moj lajf in Hlapec Jernej in pasja pravica), ki skozi literarno-likovno interpretacijo in sodoben stripovski jezik prevajajo dela Ivana Cankarja, preraste večplastno zgodbo, ki poleg založništva sega tudi na področja gledališča, likovnih razstav, predavanj, delavnic in izobraževanja. Oblikovalka je z ekspresivno potezo čopiča izrisala znak – Cankarjeve brke, ki so na podlagi opravljene analize v ciljni javnosti prepoznaven in vseprisoten pisateljev vizualni atribut, primeren za popularizacijo projekta. Zaradi svoje raziskovalno-umetniške zasnove in vrhunskega oblikovanja je projekt podprlo veliko institucij ter je dosegel izreden odmev v slovenskem kulturnem prostoru.
Častni član – Rex Kralj d.o.o.
Kraljev fotelj je pred šestimi desetletji in po dolgi vrsti predhodnih variacij našel svojo končno podobo ter se spremenil v železni repertoar nekdaj globalno uspešne tovarne in vseslovenske pohištvene industrije. Izdelovali so ga polna štiri desetletja. Potem pa se je tovarna nenadoma ustavila. Več let po tem pa je REX pri podjetju REX KRALJ d.o.o. ponovno poletel kot Feniks iz pepela, se začel razkazovati in iskati svoj globalni prostor. Po dolgotrajnih prizadevanjih je podjetju REX Kralj uspelo pridobiti pozornost najpomembnejše svetovne inštitucije za sodobno umetnost – Muzeja sodobnih umetnosti MoMa v New Yorku. Po številnih strokovnih ekspertizah in preverjanjih je ta ustanova sprejela odločitev, da fotelj REX februarja 2018 uvrsti v svojo stalno zbirko industrijskega oblikovanja.
Priznanje za življenjsko delo
Priznanje za življenjsko delo je prejel vizualni oblikovalec Jane Bavčer, ki je med drugim iznašel “mojo deželo” in zavest množic Slovencev zaznamoval z mislijo, da obstaja pijača, ki se imenuje mleko.
Fotografije: DOS