Studio Mashoni ni le v slovenskem prostoru temveč tudi izven njegovih meja uveljavljeno oblikovalsko ime. Oblikovalski trio, ki ga sestavljajo Janez Mesarič, Maša Majce Mesarič in Petra Bukovinski slovi po inovativnih idejah, oblikovno izčiščenih izdelkih in kopici priznanj, ki so se nakopičila skozi leta. Med zadnjimi sta tudi Good Design Award Tokyo in Chicago Athenaeum, ki jih je Janez Mesarič prejel za sodelovanje s podjetjem Intra Lighting, katerega plod je tudi družina svetil Vitka.
»Oblikovna dovršenost družine Vitka je bila v letu 2019 opažena in nagrajena, tudi z zelo prestižnimi mednarodnima nagradama, kot sta Good design Award – Tokyo in Good design award – Chicago Athenaeum. Nagrade izdelku prinesejo večjo prepoznavnost in višjo tržno vrednost. Podjetjem in oblikovalcem pa predvsem potrditev odličnosti in kredibilnost,« pojasnjuje priznani kreativni direktor studia Mashoni Janez Mesarič.
V zadnjem času morda najbolj opevan produkt studia Mashoni, sloka svetila kolekcije Vitka, se na prvi pogled močno razlikujejo od klasične percepcije svetil. Ideja se je porodila leta 2016, ko je oblikovalec Janez Mesarič sprejel povabilo k razstavljanju svojih izdelkov v Galeriji Miklova, razstavo sprva zamišljeno kot pregled njegovega dela s področja industrijskega oblikovanja, pa je izkoristil za razvoj projekta osebne narave, ki mu je bil še posebej blizu. »Zanima me svetloba, zato sem v okviru razstave oblikoval serijo svetil in galerijski prostor napolnil s svetlobo in objekti, ki me osebnostno definirajo. V dveh besedah, gre za funkcionalni minimalizem. Šlo je za raziskovanje, kako ob uporabi minimalnega števila elementov doseči maksimalno uporabnost pri različnih prostorskih postavitvah. Vsaka podrobnost te kolekcije je rezultat natančne funkcionalne in estetske študije, kar se odraža v prefinjenem videzu, ki zagotavlja optimalno delovanje,« pojasnjuje idejni vodja, čigar skok v svet svetil je postal rodoviten večleten projekt. Elementi kolekcije Vitka so oblikovani tako, da pustijo močan grafičen vtis, četudi je svetilo ugasnjeno. Gre za vir svetlobe, čigar intenziteto je mogoče nadzorovati s pomočjo naprednega elektronskega sistema, ki zagotavlja optimalno svetlobo. Za končno verzijo je bilo potrebno izdelati več prototipov, s katerimi je navdušil tudi odgovorne v podjetju Intra Lighting, ki so izdelke želeli predstaviti širši javnosti.
Seveda ni šlo vse po načrtih, prvotno idejo je bilo za potrebe proizvodnje tudi nekoliko prilagoditi, a izdelek je ostal zvest prvotnemu duhu in zasnovi. »Končni serijski izdelek je nekoliko drugačen od prvotnega prototipa. Odebeliti smo morali osnovni profil svetila iz prvotnih 10 na 12 milimetrov, zaradi same tehnologije izdelave, optimizacije procesov in posledično proizvodnih stroškov. Take so bile končne omejitve s strani proizvajalca. Pogosto je pri produktih potrebno sprejemati določene kompromise zavoljo optimizacije procesov in stroškov. Izdelek je s temi prilagoditvami sicer izgubil na eleganci po drugi strani pa pridobil na stabilnosti,« pojasnjuje Mesarič. Med kolekcijo svetil Vitka najdete tako talno kot visečo luč, pa hibrid in namizno luč, v matirani črni ali beli različici. Seveda o kilometrini s številnimi nagradami nagrajenega oblikovalca ni dvomiti, so pa svetila napram doslejšnjim oblikovalskim izdelkom predstavljala prav poseben izziv. »Primarna funkcija svetil je oddajanje svetlobe. Ta je lahko uporabna ali zgolj dekorativna. S svetlobo lahko ustvarjamo različna občutja in občutke, zato moramo pri načrtovanju svetil še posebej natančno definirati njihove funkcionalnosti, se vprašati, kakšen tip svetlobe potrebujemo, koliko svetlobe potrebujemo in za kakšen namen,« pojasnjuje.
Poleg slokosti in elegance svetila Vitka odlikuje tudi prilagodljiva in dinamična narava. »Kolekcija Vitka je zelo razvejana družina, od prostostoječih modelov, do visečih in namiznih. Vsak ima svoj namen. Prostostoječi modeli imajo posebnost, pri kateri je omogočena uporabnost na dva načina z dvema različnima vrstama osvetlitve. Prostorska postavitev svetila z obtežilnikom oddaja mehko, razpršeno svetlobo, ko pa obtežilnik odstranimo in svetilo prislonimo ob steno, dobimo bolj usmerjeno dramatično svetlobo. Vsa svetila iz kolekcije Vitka so opremljena tudi s senzorjem za zatemnitev, da količina svetlobe ustreza trenutnim potrebam uporabnika,« razloži Mesarič, ki obenem poudari, da so svetila kolekcije Vitka primerna za široko paleto uporabnikov, saj se odlično počutijo v prav vsakem ambientu. Čeprav je imel pri samem oblikovanju v glavi predvsem bolj minimalistično opremljeno okolje in uporabnika, kjer Vitki družbo delajo usnjen fotelj, monstera, zid iz vidnega betona in dober audio sistem, pa je raznolikost kolekcije poskrbela, da svetila še zdaleč ne navdušujejo le minimalistov: »Oblikovalski pristop je namenoma nevtralen, da bi ravno omogočil prileganje k vsakemu ambientu.«
Veliko pozornosti je studio Mashoni v slovenskem prostoru požel tudi po kolekciji suhorobnih izdelkov Ribrand, ki so nastali v sodelovanju z rokodelskim centrom Ribnica. Znamka obsega vse od rezalnih desk in pripomočkov za kuho do drobilcev ledu za koktajle. »Odziv javnosti je bil izredno pozitiven. Ljudje si želijo dobro oblikovanih in kvalitetno narejenih izdelkov. Vedno bolj jih zanima zgodba v ozadju izdelka in poreklo materiala iz katerega je ta izdelan,« pojasni Mesarič, ki pozdravlja sodobne interpretacije tradicionalnih izdelkov: »S tem ohranjamo našo kulturno dediščino, jo hkrati nadgrajujemo in interpretiramo na sodobne načine. V primeru Ribranda smo želeli s primerom dobre prakse spodbuditi lokalno ribniško okolje k sodelovanju med oblikovalci in izdelovalci, ter jim pokazati, na kakšen način oblikovanje lahko prinaša dodano vrednost.«
Oblikovalca, ki so ga zaradi široke palete projektov pred časom krstili kar za oblikovalski multipraktik, na obzorju čakajo že novi projekti, v prihodnosti tako lahko pričakujemo nove navdihujoče kolekcije svetil in audio naprav. »Danes se vedno bolj posvečam le projektom, ki me osebno zanimajo in dopolnjujejo, predvsem je to področje oblikovanja svetil in audio opreme. Svetloba in zvok sta v zadnjem času postali moja strast,« zaključi Mesarič.
Foto: Mashoni