Nekateri najbolj sloviti produkti našega območja izvirajo iz obdobja nekdanje skupne države Jugoslavije. Od legendarnih Tomosovih motornih koles in šivalnih strojev Bagat do Kraljevega Rexa in legendarnega fička. Te podobe je po zaslugi JUS projekta danes mogoče umestiti tudi v sodobne interierje v obliki dovršenih grafik.

Na kulturno dediščino nekdanje Jugoslavije nas opominjajo številni brezčasni predmeti s področja tehnike in oblikovanja, recimo stol Rex oblikovalca Nika Kralja ali pa Rogova kolesa in luči znamke Meblo. Temu seznamu zlepa ni konca. Da ti kultni kosi, ki so produkt naprednega jugoslovanskega odnosa do ustvarjanja in oblikovanja, ne bi utonili v pozabo, pa so danes našli mesto tudi na dovršenih grafikah. JUS projekt namreč združuje prav serijo grafik jugoslovanskih kultnih tehničnih proizvodov iz obdobja 50. in 90. let minulega stoletja.

Avtorja ideje in ilustracij sta brata Darko in Marko Miladinović, ki se s snovanjem idej, oblikovanjem in vizualnimi komunikacijami ukvarjata več kot 30 let. Marko se poklicno ukvarja s copywritingom oziroma kot se pošali, ‘po domače s pisanjem’, Darko pa izvira iz oblikovalske stroke. S projektom JUS sta tako dobila priložnost združiti svoje znanje in ljubezen do retro oblikovalskih rešitev iz časa nekdanje skupne države.

»Odraščanje v času socializma nama tako kot mnogim drugim vzbuja nostalgijo in spomine na drugačen slog življenja. Rečemo lahko, da je bil tisti čas bolj prijazen do človeka. Nekateri se tega časa bolj spominjajo po filmih, drugi po športnih dosežkih, naju pa je že od nekdaj navduševal dizajn. Oblikovno (bolj ali manj) dovršeni izdelki s področja industrijskega in grafičnega oblikovanja ter arhitekture so na naju naredili močan vtis. Tako sva dobila idejo, da na dovršen grafičen način v tehnični maniri začneva z izrisom svojevrstne retrospektive kultnih izdelkov iz tistega čas. Stvari, ki smo jih nekoč imeli radi,« pojasnjujeta ozadje svoje namere.

Dostopni in uporabni izdelki, ki so skozi leta dobili kultni status, so bili namenjeni večinski populaciji. Tako imenovanemu delavskemu razredu. A če je bil v tistem obdobju stol Nika Kralja ali pa Meblova luč del vsakega jugoslovanskega interierja, so cene teh izdelkov danes, zaradi njihovega legendarnega statusa, mnogim nedosegljive. JUS projekt tako na izviren in grafično dovršen način predstavlja dosežke polpretekle tehnične dediščine, izdelki, upodobljeni v grafikah, pa vsekakor niso izbrani po naključju:

»Prvi ključ je poleg likovne privlačnosti vsekakor množična izdelava in uporabe teh izdelkov. Tako so Rogovo kolo pony, fičko, mešalec za beton in Tomosov izvenkrmni motor postali eni prvih naših motivov. Hitro pa sva ob bolj poglobljeni raziskavi ugotovila, da je teh izdelkov tako veliko, da jih bodo lahko risali še naši otroci. V Jugoslaviji smo namreč izdelovali vse, od igle do lokomotive.«

JUS projekt je tako umetniški projekt, ki nenehno raste in se širi. Ime je dobil po znani kratici za jugoslovanski standard (JUS), katerega pojmovanje je leta 1964 začrtal Jugoslovanski zavod za standardizacijo. Namen projekta je obuditi in spomniti mlade ter današnjo družbo na visoko kakovost teh izdelkov, tako tehnično, predvsem pa oblikovalsko. Celoten projekt pa ima tudi nostalgično noto.

»Seveda so interpretacije posamezniku lastne, a se poleg že omenjene likovne vrednosti tu vmeša nostalgija, lepi spomini na otroštvo in odraščanje. Izrisujeva stvari, ki smo jih nekoč imeli radi. Mlajša publika pa velikokrat te izdelke povezuje s svojimi starimi starši ter iskanjem lastne in originalne identitete,« povesta ustvarjalca in ob tem opomnita, da so tovrstni izdelki prepoznavni tudi zunaj meja nekdanje Jugoslavije: »Zanimivost so tuji kupci, ki nimajo čustvene naveze, a prepoznajo grafično odličnost, bivši socialistični prostor, ki ga razumejo eksotično in vse skupaj povežejo z vse bolj razširjeno retro kulturo in estetiko.«


Tako brezčasni in brezmejni, kot so izdelki, upodobljeni v grafikah, tako široka je tudi paleta interierjev, v katere jih lahko umestimo. Po besedah ustvarjalcev namreč brezčasnost tega oblikovanja ne pripada točno določenemu ambientu. Grafike se tako odlično vklopijo tako v bolj sodoben, minimalističen interier kot tudi v bolj klasičnega. Nemalokrat želijo kupci z grafikami JUS projekta popestriti tudi poslovne prostore. Glede na široko paleto motivov namreč prav vsak najde takšnega, ki se povezuje z njegovo panogo in zanimanjem.

Entuziastični ekipi JUS so se sčasoma pridružili tudi novi zanesenjaki, ki jih vodi skupno spoštovanje do dediščine minulega stoletja. Arhitekt Gregor Zupan tako pomaga pri ilustriranju JUS izdelkov, Tina Miladinović pa pri prodaji, digitalni podpori in prisotnosti na družbenih omrežjih. S tovrstnim zanosom pa lahko predvidevamo, da se bo paleta izdelkov pod znamko sčasoma le še razširila. Zbirka se namreč dopolnjuje na mesečni ravni, kot zadnji pa se ji je pridružil komplet treh jadrnic, ki so bile izdelane v Elanu sredi 80. let. Ta zbirka se je izkazala za pravi prodajni hit, a to še zdaleč ni vse. Kot povesta ustvarjalca, motivom ni videti konca:

»Tu je še cela serije mopedov, dirkalnih motorjev, letal, bele tehnike in v zadnjem času tudi arhitekture … Kot rečeno ‒ dela je še za dve generaciji.«