Izbira umetniškega dela je lahko izziv, a tudi izjemno nagrajujoča izkušnja. Ustrezna slika lahko vašemu prostoru podari karakter, toplino, stil in dodano vrednost. Kako torej izbrati tisto, ki se bo ujela z vašim interjerjem?
Pri opremljanju doma z umetninami se pogosto znajdemo pred dilemo – kako izbrati pravo sliko, ki bo harmonično dopolnila prostor, vendar tudi odražala naš osebni okus in stil? Da bi bila ta odločitev nekoliko lažja, smo se pogovarjali z Žigo Abramom iz ateljeja Artes v Ljubljani, ki nam je razkril nekaj ključnih smernic za izbiro umetniških del za interjer.
Kar vas nagovarja
»Izbira umetnine je seveda zelo subjektivna stvar,« poudarja Žiga Abram, ki mu je svet umetnosti blizu že od mladih nog. V njem ga je vzgajala družina – starša, Metka in Dragan Abram, sta vrsto let vodila zasebno galerijo Artes v Novi Gorici, preden sta jo prenesla v Pedrovo, v razstavni prostor Hiše Artes.
Resda ima vsak svoje preference, vendar je že pred nakupom umetnine treba razmisliti o nekaterih osnovnih dejavnikih, kot so motiv, barve, velikost umetnine in prostor, kjer bo visela. »Vsaka umetnina ima svoj značaj, ki mora v prostoru najti svojo vlogo,« pojasnjuje Abram. Hkrati pa pri izbiri umetnine ni pomembna le skladnost s prostorom – najpomembnejši je osebni občutek. »Izberite sliko, ki vas nagovarja, ki se vas dotakne in vam pomeni nekaj osebnega. Ključno je, da uživate ob pogledu nanjo in se z njo povežete. Nikoli ne izberite slike zgolj zaradi modne smeri ali trenutnega trenda.«
Vizualizacija kot pomoč pri odločitvi
Mnogi, ki kupujejo likovna dela, imajo že izkušnje in občutek, kam se bo katera slika lepo podala. A tisti, ki se šele podajajo na pot opremljanja doma z umetninami, pogosto potrebujejo nasvet – tako glede izbire slike kot tudi ustreznega okvirja za posamezen prostor. V ateljeju Artes jim pri tem lahko pomagajo z individualnim svetovanjem, pogosto tudi z vizualizacijo. »S pomočjo digitalne tehnologije pripravimo fotomontažo, ki ponazori, kako bi bila umetniška slika videti v izbranem ambientu,« pojasnjuje Abram. Tako ni treba k nekomu prinašati številnih slik – dovolj je posnetek prostora in slika najde svoj dom že v virtualnem predogledu.
Velikost slike in pravilna višina obešanja
Sogovornik iz Artesa opozarja, da naj bodo slike tudi dimenzijsko ustrezne za posamezno steno. »Za večjo sliko je ključno, da ima dovolj prostora, da lahko zasije. Če slika ni dovolj velika, je včasih bolje pustiti veliko steno prazno, saj bi premajhna slika na njej delovala izgubljeno. Preveč manjših slik na eni steni pa lahko povzroči vizualno zmedo. Zato manjše slike raje obesimo na manjše stene, da imajo dovolj prostora in niso preobremenjene.«
Eno od najpogostejših vprašanj, ki se porajajo pri obešanju slik, je, kako visoko naj sliko obesimo? »Sliko obesite tako, da bo njen center na višini vaših oči, to pomeni, da boste pogled na umetnino usmerili rahlo navzdol,« priporoča sogovornik. Tako bo slika postala del prostora, kar omogoči naravno in sproščeno vključevanje v ambient.
Okvirji za zaščito in vizualno podporo
Dragocen element umetniške slike, na katerega pogosto nehote pozabimo, je okvir. Kot strokovnjak za okvirjanje slik Žiga Abram poudarja, da okvir ni zgolj estetski dodatek, ampak ima ključno vlogo tudi pri zaščiti umetnine. »S kakovostnim okvirjem zaščitimo umetnino pred mehanskimi poškodbami, poleg tega pa z njim vizualno podpremo likovno delo. Zato je bistveno izbrati okvir, ki ne bo prevzel prevlade nad sliko, temveč bo dopolnil njene značilnosti,« našteva in priporoča, da uporabite nevtralno barvo ali odtenek, ki je že prisoten v sami sliki, da okvir ne bo preveč izstopal.
Pri umetninah na platnu lahko sliko pustite brez okvirja, za dela na papirju, kot so grafike in risbe, pa je vselej potrebna zaščita pod steklom. »Ko sliko ‘zapremo’ pod steklo, jo zaščitimo pred prahom, vendar mora biti steklo nameščeno tako, da umetnina še vedno ‘diha’, da se lahko prilagaja podnebnim spremembam.«
Večina del se okvirja s standardnimi zaščitnimi stekli debeline dveh milimetrov, ki so svetlobno odbojna. Za zahtevnejša umetniška dela pa Abram priporoča muzejsko steklo, ki skoraj povsem izniči svetlobni odboj in je očem skoraj nevidno. Muzejsko steklo ima tudi delno UV-zaščito, kar omogoča najvišjo raven dolgotrajne zaščite umetniškega dela.
Pravo mesto za sliko
Žiga Abram verjame, da skoraj ni prostora, kamor umetnost ne bi sodila. »Kakovostna umetniška slika lahko oplemeniti vsak prostor. Pomembno je le, kako jo vključimo vanj.« Najprimernejše ozadje za likovno delo so nevtralne ali bele stene, ki umetnini omogočajo, da zasije in prevzame osrednjo vlogo v prostoru. »Če so stene obdelane z lesenim opažem ali kamnitimi ploščami, včasih ljudem odsvetujem, da tja obešajo slike. Močan vizualni element stene lahko namreč potisne umetnino v ozadje, zaradi česar izgubi svojo prezenco.«
Pri opremljanju doma ni nujno, da uporabite izjemno velike ali dragocene umetnine. Bistveno je, da se slike ujemajo z energijo prostora in vas osebno nagovarjajo. Ko zanje najdete pravo mesto, boste ugotovili, da je ambient doživel vizualno preobrazbo. Prostor, ki ga plemeniti umetnina, se napolni z novo dinamiko, postane bogatejši, bolj živahen in, ne nazadnje, bolj vaš.
- Fotografije: Janez Marolt, Žiga Abram
- Avtorji umetniških slik: Azad Karim, Alfred de Locatelli, Ana Maraž, Boris Zaplatil, Marko Šajn, Rudi Skočir