Pogovarjali smo se z Andrejem Kregarjem, vodjem ljubljanskega multidisciplinarnega oblikovalskega studia Kreatif Design, v katerem snujejo plovila za naročnike z vsega sveta.
Poleti, ko nas večina ubere pot do obale, nam pozornost ukradejo različna plovila. Jahte, gliserji, jadrnice, katamarani … Večina pa se nas najbrž niti ne zaveda, da imamo tudi med nami izjemno uspešne in iskane oblikovalce plovil.
Že po končanem študiju na ljubljanski Fakulteti za arhitekturo se je arhitekt Andrej Kregar kot oblikovalec jaht in jadrnic uril pri slovenskem Seawayu. “Vsekakor sem hvaležen za svojo karierno pot. Pri Seawayu sem se res veliko naučil v zelo kratkem času in to je bila odlična odskočna deska za nadaljevanje kariere. Za začetnika mislim, da je obvezno usposabljanje v kakšnem večjem podjetju, saj sem se od različnih inženirjev, pomorskih arhitektov in tržnikov naučil veliko, predvsem pa pridobil veliko izkušenj.”
Tudi ko je z ustanovitvijo oblikovalskega studia Kreatif design (kjer pod eno streho ponuja arhitekturno projektiranje ter notranje in produktno oblikovanje) stopil na lastno karierno pot, strast do oblikovanja plovil ni usahnila. “Seveda je bistveno težje ‘freelance’ oblikovanje plovil, ker si na začetku povsem sam in za vse odločitve nosiš posledice sam. Sčasoma, ko se povežeš s pravimi ljudmi, pa me je takšno samostojno ustvarjanje povsem prevzelo,” pove naš sogovornik, ki nove naročnike pridobiva na podlagi priporočil, poznanstev, včasih pa ga kontaktirajo tudi entuziasti, ki so na spletu našli katerega od njegovih že realiziranih projektov, za katerega želijo, da bi postal podlaga za njihov produkt.
Za investitorja iz Češke je tako zasnoval hibridno jahto na električni pogon, katere glavni koncept je bil večnamenskost zunanjih površin. “Te so hkrati namenjene ležanju in sončenju, na drugi strani pa so te iste površine namenjene tudi sedenju med vožnjo ali pikniku na ‘flybridge-u’. Na zgornji palubi so to predvsem zložljive ležalne površine, ki omogočajo naslon vozniku med vožnjo, ko smo zasidrani, pa ti sedeži omogočajo sedenje okoli mize. Prav tako se lahko na premcu ploščad za sončenje spremeni v mizico za branje. Jahta je zasnovana tako, da čeprav ni zelo velika, omogoča relativno veliko kabin in je tako primerna tudi za čartersko oddajanje,” pove Kregar.
Eden od njegovih bolj navdušujočih projektov pa je gotovo majhen katamaran na sončni pogon, zasnovan za afriški trg. “Čeprav Afrika po razvitosti caplja za preostalim svetom, se zelo hitro razvija in prav tam se dogajajo velike spremembe, saj marsikdo do zdaj še ni imel prevoznega sredstva. Kar je drugače kot v Evropi v 60. letih, ko smo se mi motorizirali, je, da poskušajo nekatere naše stopnje v razvoju preskočiti in takoj preiti na čiste sodobne tehnologije. Zelo pozitivno gledam na njihov razvoj, saj se mi zdi, da se na pravi način poskušajo izogniti svetovnim problemom in preveliki porabi energije ter slediti trajnostnemu razvoju. Glede na njihove potrebe po umirjenem transportu in ribolovu na območju Velikih jezer, kjer imajo sončne celice najboljši izkoristek na planetu, je solarni katamaran res pravi odgovor,” pove sogovornik in doda, da je katamaran tudi zelo preproste izdelave, saj je izdelan zelo ekonomično s pomočjo tehnologije roto-molding iz le dveh kosov votle plastike, ki pa ju je mogoče preprosto reciklirati.
Trajnostni razvoj je tudi sicer gonilo vseh Kregarjevih projektov, a onesnaževanje ga še posebej zmoti na vodi. “Plovila plujejo po jezerih in morjih, ki jih občudujemo ravno zaradi njihove lepote. Če želimo, da ostanejo takšni, moramo poskrbeti za njihovo čim manjše onesnaževanje in razviti trajnostne izdelke.” Poudarja, da bo v navtiki treba več pozornosti posvetiti razvoju materialov, ki jih bo lažje reciklirati, ter spodbujati vgradnjo elektromotorjev v vozila, namenjena premagovanju krajših razdalj. “Mislim, da bo velika prednost električnih plovil tudi njihovo tiho delovanje, ki bo imelo na plovilih za oddih vse večjo vlogo.”
Eden od takšnih trajnostnih premislekov je bil tudi, ko je Kregar oblikoval resnično inovativno vozilo, imenovano 2wheela. To ima pred sorodnimi kompaktnimi osebnimi vozili veliko prednost, saj je modularno in sestavljivo. “Ideja tega avtomobila je bila, da povprečna štiričlanska družina potrebuje le en prostoren avtomobil za skupna potovanja, za vsakodnevno vožnjo na delo pa običajno potrebujemo le polovico prostora, torej za voznika in kvečjemu še enega sopotnika. Iz tega je nastal koncept vozila na dveh kolesih, ki ga je mogoče združiti v eno večje vozilo in z njim oditi na skupno pot.” Čeprav vozilo nikoli ni bilo proizvedeno, pa je ideja požela veliko zanimanja javnosti.
Kregar se je sicer v zadnjem času vse bolj usmeril na notranje oblikovanje – v oddaji smo na primer predstavili ‘zložljivo’ stanovanje na 19 m2, ki so ga opremili v njegovem biroju. Kaj pa imata skupnega oblikovanje plovil in interierjev? “Mogoče na prvi pogled izgledata to dve povsem različni področji, vendar pa so v ozadju za izvedbo takšnih projektov kreativni proces in uporabljena znanja zelo podobna. Vse projekte začnemo z načrtovanjem funkcionalne razporeditve prostora. Razlike se pojavijo v tem, kaj nas omejuje pri razporeditvi prostora. Pri plovilih je treba paziti na vozne lastnosti, razporeditev teže, obliko trupa, medtem ko nam pri stanovanjskih objektih prostor definirajo okolica, osončenost in statične omejitve zgradb. Ključna vrlina je, kako med vsemi temi zahtevami in možnostmi prostor čim bolje izkoristiti ter iz prostorov ustvariti presežke, ne samo v funkcionalnem, ampak tudi v emocionalnem smislu.”
Podzemni hotel v Mariboru, ki ga načrtujejo v Kreatif studiu.
V biroju trenutno sodelujejo pri projektu hotela in galerije v Mariboru, ki bo v celoti pod zemljo v nekdanji vinski kleti. “To je še en projekt, kjer se bosta prepletala kompaktnost in večnamenskost teh majhnih prostorov, ob tem pa bomo ohranili čim več zgodovinskih zidov. Vse bolj se mi zdi, da nismo samo mi tisti, ki si drznemo iti dlje in preizkušamo nove ideje, ampak se z naročniki na tej skupni poti najdemo, se med seboj dopolnjujemo in rezultat je nov koncept.”
In kaj arhitekta in njegov Kreatif studio čaka v prihodnosti? “Ravnokar so se partnerji iz podjetja NT Systems, ki jim pomagamo z oblikovanjem ročke za upravljanje električnih motorjev in oblikovanje motorjev za plovila, vrnili s sejma Electric & hybrid marine na Nizozemskem. Res je lepo slišati, da tako majhna slovenska podjetja lahko prodrejo v sam svetovni vrh s predanostjo k popolnosti. Znanja s tehničnih področij je veliko, tako da mislim, da se moramo v Sloveniji naučiti le še to znanje zapakirati v končne produkte, zanimive za trg in jih hkrati narediti prepoznavne, kjer lahko oblikovanje odigra ključno vlogo.”
Električni motor za plovila in ročka za upravljanje, zasnovana v sodelovanju z NT Systems, sta bila predstavljena na sejmu Electric & hybrid marine na Nizozemskem.