Večni kosi Nika Kralja. Nekoč nepogrešljiv del vsakega jugoslovanskega doma, dandanes nadvse zaželena obogatitev interierja. Estera Lovrec je brezčasnost Kraljevih kosov obeležila v editorialu z naslovom REX-PECTING THE ROOTS.
V zadnjem letniku smeri Oblikovanja tekstilij in oblačil Naravoslovnotehniške fakultete je mlada oblikovalka za zaključni projekt pri predmetu Modni stilizem predstavila editorial, v katerem je združila brezčasna dela Nika Kralja in slovenske modne oblikovalce.
»Pri projektu smo morali izvesti modni editorial, v katerega sem sama vključila slovenske modne oblikovalce. Rdeča nit je bil collab, t.i. sodelovanje. Bodisi sodelovanje z drugimi oblikovalci s področja oblačil, bodisi s fotografi, obrtniki … Iskala sem ideje in pobrskala po družinskih albumih. Tam sem naletela na fotografijo moje mame iz študentskih let, kjer sedi na stolu Rex. Tako se mi je porodila ideja, da bi v projekt uvrstila te legendarne stole. S pomočjo mentorice Petje Zorec sem prišla na idejo, da v projekt vpletem generacijo štirih žensk, moje babice, mame, sestre in nečakinje ter s tem poudariti večnost produktov Nika Kralja, ki so brezčasni. Modele sem oblekla v oblačila slovenskih modnih oblikovalcev, na slike pa uvrstila tudi Kraljeve brezčasne stole,« pojasni Estera.
Projekt je bil deležen odličnih odzivov, saj slika družinsko tradicijo, katere nepogrešljiv del so tudi kosi Nika Kralja.
»Fotografije sem posredovala tudi podjetju Rex Kralj, a sem dobila odgovor, da estetsko ne sovpadajo z njihovo blagovno znamko. Na svojem Instagram profilu so namreč le redko objavljali fotografije, na katerih bi se pojavljali ljudje, prevladovali sta sivina in belina. Sama sem se želela oddaljiti od tega, saj je Niko Kralj svoje izdelke ustvarjal prav za ljudi. Stole sem tako postavila v enakovreden položaj človeku. Uporabila sem tudi veliko vzorcev. Razumem, da se moje fotografije niso skladale z njihovim družabnim profilom. Čez nekaj mesecev pa so nato ponovno stopili v kontakt z mano, saj so se moje fotografije zelo dopadle njihovemu umetniškemu vodji. Njihova filozofija na Instagramu se je tako močno spremenila, v prihodnosti naj bi tako objavili tudi moje fotografije. Projekt sem posredovala na kar nekaj naslovov, v Sloveniji se sicer ni odzval nihče, zato pa so slike objavili Skandinavci. Najbolj pa sem bila zadovoljna z odzivom na Instagramu, kjer je projekt požel veliko pohval. Projekt so označili za pristen, čustven, topel… Prav to, kar sem sama želela s fotografijami doseči. To je bila velika potrditev mojega dela. Septembra sem bila v okviru ljubljanskega tedna mode povabljena k razstavljanju svoji slik v podhodu Ajdovščina,« pove mlada oblikovalka.
V zadnjih nekaj desetletjih je prišlo do velikanskega preskoka v odnosu do Kraljevega oblikovanja.
»Niko Kralj je stole oblikoval za ljudi, bili so zelo cenovno dostopni, zato so bili po Jugoslaviji izjemno razširjeni. Na neki točki so se ljudje teh stolov naveličali, vse več je bilo trgovin s pohištvom in ti stoli so počasi začeli izginjati. Postali so vse bolj redki in po zaslugi mladih se je uveljavila želja po obuditvi večnih kosov Nika Kralja. Vse več mladih ceni retro vintage produkte. Ti izdelki so danes precej dražji, tudi sama pa ga imam namen kupiti v bližnji prihodnosti,« zatrdi.
V poplavi izdelkov na trgu si je težko predstavljati, da bo kateri izmed njih dosegel slavo in večnost, kot je to uspelo pohištvenim kosom Nika Kralja. Dandanes je nemogoče ustvariti nekaj novega, zato je pri oblikovanju potrebno izhajati iz sebe, je prepričana Estera Lovrec.
»Nekateri zagotovo bodo. Sama se sicer premalo spoznam na industrijski dizajn, medtem ko o modi, ki je moje področje, lahko rečem, da je izjemno težko ustvariti nove kose. Preostane ti le, da preoblikuješ stare kose in jih recikliraš na nov način. Predrugačiš. Preoblikuješ. V poplavi interneta pa je težko doseči inovativnost oziroma originalnost. Do svoje lastne ideje. Zato je pomembno, da izhajaš iz sebe, iz svojih čustev, svojih moralnih vrednot. Ta projekt mi je bil tako res pisan na kožo. Nekateri sodobni kosi bodo zagotovo postali večni, je pa to dandanes brez dvoma težje doseči kot nekoč,« zaključi oblikovalka.
Fotografije: Taja Košir Popovič