Oblikovalka Jo Zornik je v sklopu diplomskega dela na Fakulteti za dizajn ustvarila lahkotno svetilo, ki mu je nadela ime Abella. V osnovi jo je zanimala lahkotnost papirja, zaradi obstojnosti pa so tega naknadno nadomestila sintetična polietilenska vlakna.

Nadobudna oblikovalka trenutno končuje magistrski študij industrijskega oblikovanja na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, v zadnjem času pa svojo kreativnost izraža tudi z delom v digitalnem in produktnem oblikovanju. Trenutno je osredotočena na oblikovanje embalaže za kozmetično industrijo, deloma tudi za prenosne steklenice.

S tem delom ostaja tesno povezana z grafičnim oblikovanjem. Poleg omenjene službe in intenzivnega pisanja magistrske naloge pa skupaj z mlado oblikovalko sodeluje še pri ustvarjanju novega trajnostnega materiala iz tekstila pod okriljem podjetja Knof. Kot poudari tudi sama, se kot mlada oblikovalka v industriji izzivov nikakor ne brani.

Na nedavnem sejmu Ambient se je predstavila s trajnostnim svetilom Abella, ki je nastal v sklopu študijske diplomske naloge. Ideja za oblikovanje svetila je nastala iz želje po raziskovanju lahkotnosti papirja, pozneje pa ga je zaradi obstojnosti nadomestil Tyvek.

»Kar nekaj mesecev sem se ukvarjala s prepogibanjem papirja, saj sem želela ustvariti obliko, ki bi se jo preprosto zložilo in razprostrlo, brez prezahtevnih in nepotrebnih tehničnih dodatkov. Veliko raziskovanja sem pri nalogi namenila japonskemu oblikovanju in prototipiranju ter preizkušanju mej Tyveka, saj mi je največ preglavic povzročal padec svetlobe. Ko je to uspelo, sem vedela, da je Abella primerna ambientalna lučka,« o procesu oblikovanja razkrije Jo.

Abella daje velik poudarek trajnosti, pa vendar je ideja o tem precej spontana, ne pa plod sodobnih smernic in trendov. Temeljit razmislek o trajnostni vrednosti je sicer opazen vse od oblikovanja do končne reciklaže izdelka. Kot poudari oblikovalka, zahtevajo tveganja, ki jih predstavljajo podnebne spremembe, vse večjo industrijsko trajnost. Tako v obliki inovacij, digitalizacije, elektrifikacije kot tudi učinkovitosti procesov, ki lahko ogljično intenzivne operacije, ki podpirajo svetovno gospodarstvo, oblikujejo v bolj trajnostno prihodnost.

Trajnost je mladim v »krvi«

»Zgodba trajnosti bo učinkovita, ko bodo velika podjetja vse procese zoptimizirala in bo trajnost tudi del strategije, ki bo izpolnjena,« je jasna oblikovalka, ki pri tem opozori, da gre za izjemno široko temo in problematiko, ki pa se je mladi precej dobro zavedajo: »Ko oblikujem, ni nikoli moja misija, da bo produkt trajnosten. Mislim, da je nam mlajšim generacijam to nekako v krvi. V vsakem procesu oblikovanja vključujemo trajnostne pristope, če je le mogoče, in temu primerna je tudi tehnologija. Mogoče je to tudi vpliv oddelka industrijsko oblikovanje, kjer so nam trajnost približali kot del oblikovanja in ne posamezen element.«

Svetilo je na sejmu navdušilo številne obiskovalce, temu primerno je v oblikovalkin nabiralnik priromalo kar nekaj ponudb. Za zdaj pa je treba optimizirati še nekaj tehničnih elementov, čas za to bo predvidoma že v naslednjih tednih.

»Trenutno ustvarjam v digitalnem in produktnem svetu, naslednji večji projekt je gotovo magistrska naloga, pri kateri se ukvarjam s strategijo vrtca in kako oplemeniti notranjo opremo v skladu s strategijo za boljši učni proces. V sklopu tega raziskujem tudi nov trajnostni material za notranje prostore. Moji osebni izdelki so letos na strani, želja je, da se svetilo Abella oplemeniti še s tremi notranjimi elementi,« sklene sogovornica.

Skica.

Fotografije: Fakulteta za dizajn