Lončarstvo sodi med najstarejše obrti in ima dolgoletno tradicijo tudi na slovenskih tleh. Po drugi svetovni vojni je zanimanje za tovrstno dejavnost pošteno uplahnilo, v zadnjem času pa si ga vse več ustvarjalcev ponovno prizadeva obuditi. Ena izmed takšnih je tudi Karmen Kurade, katere izdelke lahko občudujete pod znamko Unikatna keramika.
Prvič se je z glino srečala pred sedemnajstimi leti, ko ji je povsem po naključju v roke prišel letak z vabilom na tečaj oblikovanja gline. Karmen ni oklevala in se kaj kmalu prijavila ter prvič v rokah začutila odličen občutek oblikovanja naravnega materiala, kot je sama glina. Ni trajalo dolgo, ko je v trgovskem centru naletela na predstavitev lončenih izdelkov, ki jo je povsem prevzela ter ob tej priliki tudi prvič zavrtela lončarsko kolo. Z leti rokovanja z glino je svoje znanje še izpopolnila, namesto da bi se usmerila v ustvarjanje posode in krožnikov, kar je veliki večini ustvarjalcev najbližje, pa jo je tok ustvarjanja popeljal med lestence in svetila.
»Doma smo ravno zaključevali gradnjo masivne lesene brunarice in sama sem si za hišo izdelala lestence, prav tako ploščice, posodo in ostale dekorativne izdelke, ko pa sem na sejmu predstavila lestence, je bilo zanimanje veliko in sem se usmerila samo v luči, v terakoto in izrezovanje oblik,« pojasnjuje Karmen ozadje svoje odločitve. Vse odtlej je vpeta v celoten proces izdelave izdelka, od nastanka ideje, ki jo oblikuje v sodelovanju z vsako stranko, do končnega izdelka: »Glede na osnovno ponudbo, ki jo imam, stranke vedno dodajo idejo o tem, kakšen lestenec si želijo in določijo obliko, barvo, vzorec, velikost. Na koncu dorečemo samo še dolžino lestenca.« Pri ustvarjanju se poslužuje tehnik valjanja gline in vrtenja oblik na vretenu. Žganje je večinoma enkratno, tudi krasilne tehnike se vse od začetka v veliki meri ponavljajo, za to si pomaga s skalpelom. Kot pojasni Karmen so Angleži temu nadeli kar naziv »Devil’s work«. Nekaterim lestencem, odvisno od naročila samega, doda tudi transparentno glazurno žganje. Proces izdelave glinenega lestenca traja tudi nekaj dni, medtem ko je samo modeliranje, izrezovanje, sušenje, žganje, montažo, mogoče strniti v nekaj ur.
»Zdi se mi, da sodobni trendi vključujejo starodavno obrt, vsaj pri meni je veliko trendovskih oblik že našlo svoj dom, pa čeprav je uporabljena starodavna obrt. Doslej nisem imela občutka, da trend in obrt ne bi našla skupnega stika,« veselo pripomni ustvarjalka, ki je ponosna, da lahko prisostvuje ohranjanju slovenske rokodelske dediščine. Te odlike imajo visoko vrednost tudi med njenimi strankami. »Moje stranke so ljudje, ki cenijo domačo obrt in podpirajo slovenski izdelek, upoštevajo pridih domačnosti pri opremljanju svetil, prav tako si želijo nekaj posebnega in unikatnega, izdelanega posebej za njih, lahko tudi moderno, ne nujno rustikalno,« pojasni Karmen in nadaljuje:
»Pravzaprav so lestenci primerni tako za notranje prostore kot za zunanje. Veliko luči razsvetljuje prostore v hotelskih sobah, restavracijah, kavarnah, picerijah, na njihovih terasah se znajdejo kot centralne luči ali bolj dekorativne. Primerne so tudi za viničarije, degustacijske sobe. Kjerkoli se znajdejo les, kamen, kovina je primerna tudi glina. Prav tako so naročniki tudi lastniki individualnih hiš, ki so jim ljubi glineni lestenci, v zadnjem času tudi glamping hiške. Namestili so si jih tudi v savne, kopalniške in kletne prostore, prav tako v prostore, namenjene shrambi. Nenazadnje imamo veliko objektov naravne gradnje z lesom in slamo ter ilovnatimi ometi, kjer kakšna glinena luč kar ne sme manjkati.«
»Vsakič, ko imam novo naročilo, nastane unikat, kar me zmeraj navdihuje, možnosti so pri oblikovanju, izbiri barv gline v kombinaciji s tehnikami in trendi tako številne, da vsekakor ne bo zmanjkalo idej,« zatrdi ustvarjalka, ki bi se v prihodnosti rada naučila še številnih tehnik rokovanja z glino, poleg tega bi se rada izučila tudi kiparjenja in oblikovanja porcelana. Svoje znanje lončarstva bi rada tudi v prihodnje predajala preko tečajev, mika pa jo tudi tržišče onkraj severne slovenske meje. Največji cilj pa ostaja ohranitev pestrosti in barvitosti izdelkov ter živahnega dogajanja v delavnici.
Več: unikatnakeramika.si